کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در تاریخ  1396/12/6براساس مصوبه هیات وزیران تشکیل شد و در مدت  3سال فعالیت خود، دستاوردهای مختلفی داشته است که مهمترین آن، تدوین، بررسی و تصویب برنامههای سازگاری با کم آبی در  31استان کشور بوده است. ممکن است این سوال در ذهن برخی ایجاد شود که آیا  3سال زمان زیادی برای تدوین برنامه های سازگاری با کم آبی نبوده است؟ واقعیت این است که شرایط کنونی منابع آب کشور حاصل انباشت تاریخی مجموعه تصمیماتی است که از چند دهه پیش گرفته شده و البته تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم نیز قرار گرفته است. مسئلهای که چندین دهه قدمت دارد و به تدریج حاصل شده است، فقط از طریق راهبردهای دوراندیشانه و زمان بر قابل اصلاح و تعدیل است و  3سال در این رویکرد زمان معقولی است.

برخورداری از یکسوم بارش متوسط جهانی و توزیع نامتوازن زمانی و مکانی آن و بالا بودن تلفات تبخیر، شرایط اقلیمی را در کشور ایجاد کرده است که حداقل با ابزارهای فنآورانه بشری امروز قابل تغییر نیست و نمیتوان آن را به پرآبی بدل کرد. کلیدیترین مفهوم در مواجهه با شرایط کمآبی، «سازگاری» است. سازگاری به این معناست که باید شرایط اقلیمی ایران را مبنای هرگونه راهبرد، برنامه و اقدام در بهره برداری از منابع آب قرار داد. ساکنان کشور ایران، فقط در صورتی که اصل کمآبی را بپذیرند و متناسب با آن، بینشها و ابزارها را به کار گیرند، قادر خواهند بود تا پایداری منابع آب را تضمین کرده و زندگی را در این سرزمین تداوم بخشند. کارگروه ملی سازگاری با کمآبی برای مقابله، از بین بردن یا حتی تغییر در شرایط طبیعی ایجاد کننده کمآبی تشکیل نشده است. این کارگروه وظیفه ارتقای تاب آوری استانها و حوضه های آبریز مختلف را برای سازگاری با شرایط کمآبی بر عهده دارد. تاکید بر واژه «ملی» در عنوان این کارگروه هم به این دلیل است که مسئله آب در ایران فقط از طریق رویکردی که همه بازیگران مؤثر بر مسئله را در همه جغرافیای ایران در بر گیرد و نه فقط یک وزارتخانه یا گروه خاصی از مردم، قابل تعدیل و بهبود است. هیچ وزارتخانهای به تنهایی و هیچ گروهی از مصرف کنندگان آب بدون مشارکت سایر گروهها قادر نخواهد بود مسئله آب را بهبود بخشد. مسئله آب فقط در شرایطی، بستر مناسب تری برای تعدیل و بهبود مییابد که رویکرد همه با هم، به معنای اولویت یافتن فعالیت میانبخشی و فراهم کردن زمینه مداخله موثر مصرف کنندگان آب و عموم مردم در مدیریت منابع و مصارف آب، در دستور کار قرار گیرد.
کارگروه ملی سازگاری با کمآبی، در 3سال گذشته تلاش کرده است، با متقاعد کردن سیاستگذاران درباره واقعیت کمآبی، تولید دانش درباره معنا، ضرورتها و روشهای سازگاری با کمآبی و تبدیل آن به یک گفتمان فرابخشی در مدیریت منابع و مصارف آب، در هماهنگسازی منافع بازیگران در مسیر سازگاری با کمآبی نقش آفرینی کند. حاصل بخش عمدهی تلاشهای انجام شده در این مدت 36ماهه، در قالب برنامههای سازگاری با کم آبی استانها مدون شده است. این مجموعه، حاصل بیش از ۷6هزار نفر ساعت، تعامل و تبادل نظر کارشناسی و مدیریتی در سطح ملی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، کمیته تخصصی و دبیرخانه آن و کارگروههای استانی سازگاری با کمآبی بوده است.
در این مجلد، خلاصه اطلاعات مندرج و مصوب در برنامههای سازگاری با کم آبی استانها درج شده است. امیدواریم که مشاهده قابلیتها و ظرفیتهای استفاده از فلسفه سازگاری با کمآبی در برنامههای استانی تدوین شده، انرژی بیشتری در مسئولین، فعالان محیط زیست و علاقمندان به پایدارسازی منابع آب ایجاد کند تا با امیدواری و تلاش بیشتر در مسیر تحقق برنامه های سازگاری با کمآبی فعالیت کنند.
 

برای دانلود متن کامل کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید.
 

دانلود PDF