کارکرد سیستماتیک بازاریابی همراه با تکنیکها و مفاهیم دیگر به منظور دستیابی به اهداف رفتاری خاص در راستای کسب نتایج اجتماعی، بازاریابی اجتماعی میباشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور است.

روش پژوهش کیفی و با راهبرد نظری داده بنیاد انجام شد. به این منظور با 16نفر از خبرگان و متخصصان به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد.

داده ها به صورت منظم با استفاده از رویکرد استراوسی که با استفاده از گام های تحلیل داده ها مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی و تدوین یک الگوی منطقی با یک توصیف بصری از نظریه تولید شده تأکید دارد.پس از تمامی مراحل کدگذاری، مدل نهایی به دست آمد. یافته ها نشان داد، مقوله های اصلی راهبردی مدل شامل آموزش، گسترش ارتباطات و یادآوریکنندهها میباشد.مولفه های مقوله ها به ترتیب شامل موارد ذیل هستند:

بالابردن سطح آگاهی و آموزش همگانی،

آموزش زنان خانه دار،

آموزشهای غیرحضوری،

تدوین مطالب آموزشی و برگزاری کلاسها و دوره های توجیهی و آموزش در مدارس برای مقوله آموزش.

برگزاری نمایشگاهها، میزگردهای مطبوعاتی،

نصب پوستر و عکس و پخش فیلم،

چاپ شعارهای صرفه جویی و تبلیغات از رسانه ها برای مقوله گسترش ارتباطات و نصب تراکتها و اعزام افراد یادآوریکننده جهت صرفه جویی به منازل برای مقوله یادآوریکننده ها بود

 در نهایت، حفاظت و ذخیره منابع آب، کاهش هزینه های دولت و خانوارها، برقراری عدالت در توزیع آب، جلوگیری از جیره بندی آب، جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد بستر رشد و توسعه اقتصادی کشور به عنوان پیامدهای مدل نهایی پژوهش شناسایی شدند.
 

دانلود PDF