آسیب پذیری سیستم رودخانه ای:

ویژگی های جغرافیایی کشور چین

کشور چین یکی از وسیع ترین کشور ها از نظر مساحت جغرافیایی بوده و بزرگ ترین کشور از نظر جمعیت انسانی در دنیا است . به همین دلیل، دور از ذهن نیست که چین سطح بالایی از ناهمگنی مکانی با توجه به همه زوایای لحاظ شده در بررسی آسیب پذیری ما دارد. این ناهماهنگی برای فهم و شناختن آنقاط آسیب پذیر سیستم رودخانه به روش سیستماتیک ضروری است.

حوزه های آبریز بسته رودخانه ای، یک سوم مساحت کشور چین را پوشش می دهند. بر عکس، بخش وسیعی در مناطق شرقی و جنوبی این کشور، رواناب اضافه‌ی خود را به داخل اقیانوس ها می ریزند. سطح درآمد اقتصادی، پراکندگی جمعیت، در معرض خطر بودن و شرایط محیطی همگی دارای تفاوت های مکانی بزرگ در کشور چین هستند.

دور از انتظار نیست که حوزه های بسته و مناطق خشک از حیث منابع آبی، آسیب پذیر ترین نواحی هستند. در کشور چین این مسئله درست نیست. بررسی‌ها بیانگر این است که نواحی با بیشترین آسیب پذیری سیستم رودخانه ای نه در مناطق خشک بلکه در مناطق مرطوب و پر آب قرار گرفته اند. دلیل اعمده‌ی این تناقض، توزیع مکانی جمعیت است. اگرچه حدود یک سوم مساحت کشور چین خشک است، تنها ۲٫۱ درصد جمعیت در حوزه های بسته‌ی آبی زندگی می کنند. علاوه بر این حوزه های بسته کم تر در معرض خطر بوده و به این دلیل دارای ردپای انسانی کم ترینسبت به مناطق مرطوب هستند. از این جهت، مناطق خشک بزرگ و بسته از نظر هیدرولوژیکی و آبی مثل حوزه های بسته گینگای، زیان جیانگ و مغولستان در ردیف پرخطرترین مناطق علی رغم تنش آبی زیاد قرار ندارند.

نگرش بررسی آسیب پذیری

ما اقدام به تهیه نقشه های آسیب پذیری شش بعد و جنبه آسیب پذیری و آسیب پذیری کلی یا ترکیبی کردیم. قبلا برای کشور چین هیچ نقشه و تحلیلی مانند موارد ذکر شده وجود نداشت. علاوه بر داشتن تفکیک پذیری و یا جزییات ریز سیستم های رودخانه ای، ما مرز های حوزه ها را با مرز های سیاسی و مدیریتی در طرج سیستم رودخانه ای CARU روی هم قرار دادیم. این بعد در مطالعات منابع آبی چین به چشم نمی خورد این در حالیست که اهمیت ویژه ای برای سیاست گذاری و تحلیل های سیاسی دارد چون بسیاری از سیاست ها از طریق حوزه های اختیاراتی اجرا می شوند.

 

برای دانلود مقاله بر روی لینک کلیک کنید.