مقدمه

در راستای تدوین بسته سیاستی مدیریت تقاضای آب شهری تجزیه و تحلیل و شناخت ویژگی های تقاضای آب بسیار حائز اهمیت است. تجزیه و تحلیل تقاضای آب به منظور حل دو مقوله حائز اهمیت در بسته های سیاستی آب یعنی تعیین قیمت و ارزیابی اقتصادی پروژه های سرمایه گذاری آب، حیاتی است. تجزیه و تحلیل و پیش بینی تقاضای آب اهمیت شایان توجهی در طراحی و اجرای سیاست های کارا در حوزه آب شهری دارد. به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران، پارامترهای اثرگذار بر مصرف آب شهری را می توان در پنج شاخه تغییر میزان جمعیت، تغییرات آب و هوایی، ویژگی های هیدرولوژی شبکه توزیع آب (ظرفیت، تعداد مشترکان و غیره)، قیمت آب و ارائه مشوق های اقتصادی و سطح استانداردهای زندگی خلاصه نمود.

عدم قطعیت نیز می تواند بر تقاضای آب شهری اثرگذار باشد؛ مواردی چون تغییرات پیش بینی نشده آب و هوایی و رشد یا کاهش برخی ویژگی های جمعیت شناختی را می توان از  جمله عدم قطعیت های موجود برشمرد.

اغلب مطالعات اقتصادی در حوزه تعیین مؤلفه های اثرگذار بر تقاضای آب شهری، بر قیمت آب به عنوان پارامتر کلیدی تأکید داشته، حال آنکه نتایج برخی مطالعات نشان دهنده بی کشش بودن تقاضای آب شهری نسبت به قیمت آن است. از آنجا که هیچ جایگزینی برای مصارف اصلی آب شهری وجود ندارد و سهم آب در مخارج خانوار ناچیز است، نتایج یاد شده دور از ذهن است.

پیش بینی تقاضای کوتاه مدت آب شهری کمک مؤثری به مدیران و بهره برداران سیستم های آب شهری می کند تا بتوانند نسبت به مدیریت صحیح مصرف و سامانه عرضه آب اقدام نمایند.


     دانلود PDF  مقاله کاربرد روش های شبکه عصبی و مدل های سری زمانی در پیش بینی مصرف آب شرب