مقدمه :

تهیه و توزیع آب مصرفی ، یکی از موارد مهم در سیستم هاي تأسیساتی می باشد. آب مصرفی توسط شبکه آب شهري توزیع می گردد سپس در ابتداي ورود به ساختمان پس از عبور از کنتور و متعلقات دیگر به شبکه  داخلی لوله کشی آب منتقل می شود و پس از جریان یافتن در انشعابات اصلی و فرعی به واحد مصرف کننده یعنی سرویس هاي بهداشتی می رسد. محاسبه مقدار آب مورد نیاز ، بر اساس مصرف لحظه اي آب انجام می شود.

 در گذشته مصرف لحظه اي با واحد مصرف یا (U.F )برآورد می گردید و براي قطر لوله هاي آب و فاضلاب  با کمی تغییرات از آن استفاده می شد.  این روش داراي اشکالات عمده اي بود که در زیر به آن اشاره می شود:

الف - ماهیت و نوع مصرف در بعضی از سرویس هاي بهداشتی در سیستم آبرسانی و فاضلاب با هم متفاوت است براي مثال در سرویس بهداشتی توالت با تانک فشاري (فلاش تانک)، پر کردن تانک با شیر کوچک اینچ و به آهستگی گی انجام می شود، در حالیکه تخلیه آن به شبکه فاضلاب بصورت لحظه اي وبا سرعت و دبی زیاد می باشد.

بطور مثال در جداول قبلی براي توالت با فلاش تانک مقدار مصرف لحظه اي آبرسانی( F.U=3) و فاضلاب ( 4 =U.F )  قید گردیده است و در جداول جدید مقدار مصرف لحظه اي آبرسانی(2/2= U.F.S) و فاضلاب( D.F.U=4 ) برآورد می شود که منطقی تر می باشد.

ب - در شبکه آب مصرفی ساختمان از دو سیستم آب سرد و آب گرم بصورت مجزا استفاده می گردد، که در شیرهاي مخلوط به مصرف سرویس بهداشتی می رسد، بنابراین با توجه به نوع سرویس بهداشتی و مقدار آب گرم مورد نیاز، مقدار ( U.F ) شرایط متفاوتی پیدا می کند، در جدول جدید سیستم آبرسانی آب سرد و گرم داراي U.F.S جداگانه اي می باشند. با توجه به اشکالات فوق و موارد دیگر، در قوانین و آئین نامه هاي  جدید از جمله(( مقررات ملی ساختمان)) که توسط وزارت مسکن و شهر سازي، معاو نت نظام مهندسی تهیه گردیده است، موارد فوق در نظر گرفته شده و جهت محاسبه سیستم آبرسانی (U.F.S) براي دو حالت سرد، گرم و براي سیستم فاضلاب از (U.F.D) استفاده می گردد .

 

     دانلود PDF  مقاله سیستم های انتقال آب