چکیده 

استفاده از شبکه های جمع آوری و دفع فاضلاب خانگی در کشور ما اخیراً بصورت جدی دنبال شده  و در بسیاری از شهرها شبکه مزبور در حال احداث بوده و یا در دست مطالعه و بررسی است. در کشور ما عمدتاً از لوله های بتنی در شبکه های فاضلاب استفاده می شود. مسئله خوردگی فاضلابرو ها بخصوص فاضلابروهای بتنی می تواند خسارات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی قابل توجهی را به بار آورد. لذا لازم است هر چه سریعتر با بررسی و مطالعه خوردگی، در جهت پیشگیری از آن در شبکه های جمع آوری فاضلاب اقدام نمود.

روشهای مختلفی جهت مقابله با خوردگی و افزایش طول عمر فاضلابروها وجود دارد که از آن جمله می توان به افزایش مقاومت بتن در برابر خوردگی با تغییر در طرح اختلاط بتن، ایجاد پوشش بر روی سطوح داخلی فاضلابروهای بتنی با استفاده از مواد مقاوم به خوردگی ( مثل ورق پلی اتلین) و نیز استفاده از لوله های مقاوم به خوردگی (مثل لوله های پلی اتیلن) بجای لوله های بتنی اشاره نمود.

در این تحقیق روش جدیدی برای افزایش طول عمر فاضلابروهای بتنی مورد بررسی  قرار گرفته است. در این روش برای افزایش طول عمر لوله های بتنی، طراحی سازه ای جدید برای شکل مقطع و مقدار ضخامت لوله در نظر گرفته شده است، بطوریکه با بروز روند خوردگی در لوله در مدت بهره برداری از آن، لوله مقاومت سازه ای لازم در برابر بارهای وارده را داشته و عملکرد هیدرولیکی آن نیز به لحاظ عبور دبی جریان فاضلاب دچار خدشه نمی گردد. بعبارت دیگر در این روش پدیده خوردگی در لوله بتنی بصورت کاملاً پیش بینی شده اتفاق می افتد.

این مقاله خلاصه ای است از طرح پژوهشی « بررسی خوردگی فاضلابروهای بتنی و پیشنهاد بهترین روشهای مقابله با خوردگی » که توسط نویسندگان همین مقاله در شهریور ماه سال 1387 برای شرکت آب و فاضلاب مشهد تهیه و تدوین شده است.


    دانلود pdf مقاله بررسی خوردگی فاضلابروهای بتنی و پیشنهاد بهترین روشهای مقاله با آن