آب یا هر مایع دیگر، در هر درجه حرارتی، به ازایء یک فشار معین تبخیر می شود. به عنوان مثال، آب در فشار اتمسفر در کنار دریا، در 100 درجه سانتیگراد و در فشار 0/2 اتمسفر، در 20 درجه سانتیگراد تبخیر می گردد.

هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار در نقطه ای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخاری بوجود می آید که به همراه مایع به نقطه ای دیگر با فشار بالاتر حرکت می نمایند. اگر در محل جدید، فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخر در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله پره ها برخورد می نمایند.

در چنین مکانی، بسته به شدت برخورد، سطح پره ها خورده شده و متخلخل می گردد، « این پدیده را کاویتاسیون می نامند». پدیده کاویتاسیون برای پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از زمانی کوتاه چرخ آن از بین برود. لذا باید از وجود چنین پدیده ای در پمپ جلوگیری گردد. حبابهای بخار زمانی بوجود می آیند که فشار استاتیکی در مایع بقدری کاهش یابد (بعلت تغییر شرایط ورودی ) که بدون اعمال حرارت خارجی به فشار بخار در آن مکان خاص برسد.


    دانلود pdf مقاله کاویتاسیون در پمپ ها و روشه ای مقابله با آن