مقدمه 

به منظور تعیین وضعیت دقیق شبکه های فاضلاب طی سال های اخیر در دنیا اهمیت زیادی به کدگذاری عیوب شبکه ی فاضلاب داده شده است. برای تمام ارگان ها و عناصر فعال در این زمینه، اعم اطز شرکت های فاضلاب و مهندسین مشاور و پیمانکاران لوله گذار، بهره بردار و ویدئومتر، درک اصل، منشاء و هدف نهایی کدهای تشریح کننده عیوب شبکه ی فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. منشاء این کدگذاری از تحقیقات و دستاوردهای اولیه در انگلستان بود و راه را برای تأسیس و گسترش مؤسسات دیگری نظیر ناسکو (NASSCO) در ایالات متحده آمریکا و ارگانهای مرتبط در سایر کشورها باز نمود.

از علل مهم شروع مبحث کدگذاری عیوب شبکه ی فاضلاب در انگلستان در دهه 70، افزایش حوادثی نظیر فرو رفتن و از بین رفتن ماشین ها و کامیون های بزرگ در حفره های ایجاد شده در جاده ها بود که منشاء این فروریختگی های فاجعه آمیز  عمدتاً عیوب موجود در شبکه جمع آوری  فاضلاب تشخیص داده شد.

آگاهی روز افزون در مورد لزوم مدیریت هر چه بهتر زیربناها و همچنین حوادث عمومی ناشی از خرابی ها و آسیب های موجود در شبکه ی فاضلاب در انگلیس، منجر به تأسیس " کمیته دائمی لوله های آب و شبکه ی فاضلاب انجمن ملی آب " شد. 

    دانلود pdf مقاله ویدئومتری