مقدمه 

گزارش حاضر با توجه به تجربه همراهی چند ماهه مهندسین مشاور راینه داران به عنوان مشاور برنامه ریزی، مدیریت و کنترل پروژه طرح فاضلاب تهران و با انگیزیه شفاف سازی وجود ریسک های موجود در طرح بزرگ فاضلاب تهران و پروژه های  آن و اهمیت انجام مطالعات ریسک و مدیریت ریسک در طرح مزبور و در راستای تلاش برای بهینه سازی طرح است.

این گزارش دربرگیرنده بررسیهای اجمالی برخی ریسک های موجود در طرح بزرگ فاضلاب تهران در حد بضاعت در حوزه مطالعات زیربنایی و مخصوصاً در دوره بهره برداری از طرح می باشد. نگرانیهای همیشگی مهندسین طراح در تهران بابت وقوع پدیده های طبیعی همچون زلزله که اتفاقاً در تهران بسیار مخرب پیش بینی می شود از علل اصلی نگارش این متن می باشد.

طرح فاضلاب تهران همچون هر طرح بزرگ دیگر با ریسک هایی در دوره های مختلف طراحی، اجراء و بهره برداری مواجه است که این ریسکها می توانند بر روی کارایی و راندمان طرح اثر گذاشته و در شرایط خاص حتی موجب توقف طرح گردند.

امروزه مطالعه ریسک در هر طرح جزء ارکان اصلی مطالعات و انجام آن از ضروریات محسوب می شود. گزارش حاضر با پرداختن به مسئله ریسک و اثرات آن ضرورت انجام سیستماتیک مطالعات ریسک را نشان می دهد. معرفی مهمترین عوامل ریسک در کنار ارائه برخی راهکارهای کلی و نمایش ابعاد مسئله از اهم اهداف گزارش است.

    دانلود pdf مقاله مقدمه اي بر مديريت ريسك در طرح فاضلاب تهران