مقدمه:

 گرفتگی های ناشی از رسوب روغن و چربی در خطوط فاضلاب بخش عمدهای از کل گرفتگی های خطوط فاضلاب را در دنیا تشکیل می دهد. به عنوان مثال در بریتانیا و آمریکا حدود 05 درصد از گرفتگیها به دلیل رسوب روغن و چربی است. روشهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هدف از این پژوهش دستیابی به دستورالعمل های اجرایی برای کاهش مشکلات ناشی از ایجاد رسوب چربی و روغن در شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری است.

روشها: کلیه ی مقالات مرتبط مورد استفاده در این پژوهش از پایگاه های اطلاعاتی  Google Scholar ،Science Direct و Freepatentsonline جست و جو شد و مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در نهایت حدود 05 مقاله و گزارش که کاملاً با موضوع مرتبط بودند مورد استفاده ی دقیق قرار گرفتند. در این میان، تجربیات عملی نویسندگان و مشاوره با کارشناسان خبره نیز کمک شایانی برای دستیابی به نتایج مناسب داشت.

یافته ها: بررسی منابع علمی به همراه تجربیات عملی نویسندگان مقاله در حل معضلات مربوط به ایجاد رسوب چربی و روغن درشبکه ی جمع آوری فاضلاب شهری به ویژه در شهر مشهد و مشاوره با کارشناسان خبره در این مورد نشان داد که به منظور پیشگیری از انسداد خطوط فاضلاب ناشی از تشکیل این رسوب ها چهار روش وجود دارد که عبارتند از: اجرای دستورالعمل مدیریت پسماند روغن و چربی و نصب دستگاه چربی گیر در آشپزخانه، طراحی مناسب خطوط فاضلاب جدید و اصلاح خطوط فاضلاب
موجود و برنامه شستوشوی پیشگیرانه ی منظم.
نتیجه گیری: انسداد خطوط فاضلاب ناشی از تشکیل رسوب های چربی و روغن یکی از مشکلات بزرگ صنعت آب و فاضلاب دردنیا و کشور است. برای مقابله با این مشکل راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است. استفاده ی همزمان از چند روش پیشنهادی در
این پژوهش برای دستیابی به بالاترین بهره وری و نیز کم ترین هزینه ی ممکن می تواند ضمن کاهش یا جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی، هزینه های مالی و زیست محیطی ناشی از آن را کاهش دهد.


     دانلود pdf مقاله بررسی نحوه ی انسداد خطوط فاضلاب شهری در اثر تجمع رسوب های روغن و چربی و روش های مقابله با آن