مقدمه

سامانه های فاضلاب به عنوان یکی از مهم ترین زیر ساخت های شهری، جهت جمع آوری، انتقال ، تصفیه و دفع فاضلاب های کاربران خانگی، صنعتی، تجاری و عمومی طراحی می شوند[1]. عملکرد صحیح این سامانه ها با توجه به اهمیتی که در مدیریت شهری دارند، بسیار قابل توجه است. ایجاد شکست در سامانه های فاضلاب، در صورت در نظر نگرفتن پیش بینی های لازم و انجام اقدامات مقتضی، ممکن است پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و مشکلات بهداشتی بسیار شدیدی به دنبال داشته باشد. ذکر این نکته لازم است که منظور از «شکست» تمامی وضعیت هایی است که عملکرد سیستم با مشکل مواجه شده یا مختل می شود.

یکی از عمده  مشکلاتی که در بررسی سامانه های فاضلاب وجود دارد، عدم وجود داده های کافی و با دقت مناسب است و در بررسی وضعیت این سامانه ها، عدم قطعیت بالایی وجود دارد.

علاوه بر این، بخشی از سامانه فاضلاب که شامل شبکه های جمع آوری فاضلاب می شود، به صورت مدفون در زیر زمین بوده و دسترسی به آن، به سختی امکان پذیر است. سامانه های جمع آوری فاضلاب ممکن است برای دوره های طولانی قبل از این که شواهدی از مشکلات به وجود آمده ظاهر شود، در سطحی پایین تر از شرایط ایده آل سامانه عمل نمایند. مشکلات سازه ای یا هیدرولیکی ممکن است برای مدت ها پنهان باشند تا این که با قطع سرویس دهی، فرو ریخت جاده یا بالا زدن جریان فاضلاب در سطح راه یا زیر زمین ساختمان ها، مشکلات نمایان شود[2].  با توجه به فواصل زمانی طولانی بین بازرسی های دوره ای، انجام بازرسی و در صورت نیاز تعمیرات مقتضی در بخش هایی از شبکه که احتمال رویداد شکست  بیشتری دارند، بسیار ضروری است.

در سال های اخیر در زمینه ارزیابی عملکرد و تعیین وضعیت موجود در سامانه های فاضلاب، پژوهش هایی صورت گرفته است. هان و همکاران به توسعه یک سیستم خبره برای اولویت بندی بازرسی فاضلابروها پرداخته اند. آنها بیان کرده اند که اولویت بندی بازرسی فاضلابروها موجب کاهش تعداد بازرسی ها و در نتیجه کاهش تعداد تعمیرات  اضطراری و هزینه های پیشگیرانه می شود. تحلیل های مربوطه در یک برنامه کامپیوتری با استفاده از شبکه باور بیزین انجام شده است. در این پژوهش بررسی اثرات شکست با جزئیات کافی صورت نگرفته و تنها به صورت کلی بررسی شده است.

        دانلود pdf مقاله  محاسبه احتمال رویداد شکست در شبکه های جمع آوری فاضلاب با استفاده از شبکه بیزین