گسترش روز افزون بخش های قدیمی درون شهرها سبب رها شدن زمین های بسیاری در قلب شهرها و تبدیل آن ها به مکان هایی بی رونق و بی استفاده شده است. راهکار توسعه میان افزا با تأکید بر زمین های خالی و رها شده درون شهری، سعی دارد از طریق پر کردن بافت موجود شهر، افزایش متعادل تراکم و تغییر کاربری بناهای قدیمی به رشد و توسعه پایدار شهر دست یابد.

یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در مکان گزینی اراضی برای استقرار توسعه های میان افزا، قابلیت زیر ساخت های موجود از جمله شبکه های آب و فاضلاب است. هدف از این پژوهش قابلیت سنجی شبکه های آب و فاضلاب در منطقه یک شهرداری اصفهان، به عنوان محدوده مطالعاتی بود که با استفاده از  روش های تحلیل مکانی و تحلیل سلسله مراتبی و با به کارگیری نرم افزارهای EPANET، Arc GIS و Sewer Cad صورت گرفت.

پژوهش حاضر نشان داد که قابلیت بالاتر شبکه های آب و فاضلاب موجود در محلات خلجا و درب کوشک می تواند منجر به استفاده بهینه از فرصت های موجود در این محدوده ها شود و از این طریق، بستر لازم برای برنامه ریزی آتی به منظور پاسخگویی به توسعه های جدید فراهم آید و از اتلاف رمایه های اقتصادی و اجتماعی جلوگیری شود.


        دانلود pdf مقاله نقش شبکه های آب و فاضلاب در توسعه میان افزا