بدون شک امروزه مسأله خوردگی لوله های بتنی فاضلاب و راههای جلوگیری از آن، یکی از مهمترین دغدغه های مهندسین صنعت آب و فاضلاب می باشد. انتخاب یک پوشش مناسب و مقاوم و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیازمند تحقیق و  کار کارشناسی دقیق می باشد.  انتخاب یک پوشش مناسب می تواند عمر شبکه های فاضلاب را افزایش دهد و از خسارت زیادی ناشی از خوردگی جلوگیری نماید.
در لوله های انتقال فاضلاب ساخته شده از بتن، آهن یا فولاد اسید سولفوریک تولید شده می تواند لوله های فاضلاب را در نقاط مختلف بویژه در تاج لوله مورد حمله قرار داده یا آنرا تخریب نماید. این پدیده در اثر گرما و نیز در مواردی که شیب خط انتقال کم باشد باعث تشدید خوردگی شده و اثر تخریبی آن افزایش می باید.
از این عوامل در نقاط مختلف جهان بویژه در سواحل گرم بوجود آمده  است، یادآوری می شود که عمده ترین عامل پیدایش بو و خوردگی در سیستم های فاضلابی ترکیبات گوگرد است که متأسفانه به میزان قابل توجهی در فاضلابها به علت تخلیه فاضلابهای صنعتی در تأسیسات فاضلابی و یا در اثر فعل و انفعالات بیولوژیکی و تغییراتی که در اثر این فعل و انفعالات در ترکیبات گوگرد موجود در فاضلاب نظیر سولفات بوجود می آید دیده می شود، متأسفانه این ترکیبات نه تنها در پیدایش بو و خوردگی تأسیسات فاضلابی مؤثرند بلکه در صورت تخلیه از طریق فاضلاب به محیط زیست اثرات جبران ناپذیری مثل از بین رفتن موجودات آبی بوجود خواهند آورد. علت تأکید در اثرات زیان آور ترکیبات گوگرد و بررسی نحوه ی تشکیل و خوردگی های حاصل از این عوامل اینست که ترکیبات گوگرد مهمترین و عملاً بیشترین خسارات خوردگی را به تأسیسات فاضلابی وارد می نمایند.



        دانلود PDF  مقاله بررسی روش های مقاوم سازی لوله های بتنی فاضلابرو