سیستم تصفیه بیولوژیکی

فرایند تصفیه بیولوژیکی یکی از موثرترین روشها جهت کاهش مواد آلی موجود در فاضلابها و پساب ها است. میکروارگانیسم های موجود در لجن فعال، از نوع هوازی یا بی هوازی با مصرف مواد آلی، آلودگی بیولوژیکی فاضلاب را کاهش می دهند.

تصفیه هوازی

در فرایند تصفیه هوازی، آلودگی های آلی موجود در فاضلاب به دی اکسید کربن و بایومس تبدیل می شوند. این فرایند بیولوژیکی نیاز به اکسیژن داشته که می تواند از طریق هوادهی به صورت سطحی یا عمیق تأمین گردد.

شرکت فران توانایی طراحی و ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب با فرایندهای مختلف نظیر هوادهی گسترده لجن فعال، MBR ، MMBR را دارا می باشد.

تصفیه بی هوازی

فرایند بی هوازی از باکتریها و میکروارگانیسم های بی هوازی و در غیاب اکسیژن برای حذف آلودگی های آلی استفاده می کند. این فرایند بیوگازی تولید می کند که می تواند به عنوان سوخت برای تولید برق و یا سیستم های گرمایشی استفاده گردند.

از دیگر مزیت های فرایندهای تصفیه بی هوازی می توان به فضای کم مورد نیاز، هزینه های کم بهره برداری، حجم کم لجن تولید شده که می توان به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی استفاده کرد، اشاره نمود.

شرکت فران با توجه به نوع پساب و فاضلاب، فرایند بهینه بی هوازی را برای راکتورهای ECSB,EGSB,UASB پیشنهاد می کند.


پکیج های تصفیه  فاضلاب

پکیج های تصفیه فاضلاب فلزی و پیش ساخته از ظرفیت 10 متر مکعب در روز تا 600 متر مکعب در روز برای مصارف در اجتماعات کوچک نظیر هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات و .. مناسب می باشند.

چندین روش متفاوت برای تصفیه فاضلاب به شرح ذیل وجود دارد:

-         هوادهی گسترده لجن فعال(EAAS)

-         بیو راکتور غشایی(MBR)

-         بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

-         بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

-         بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)

پکیج های هوادهی گسترده عمقی(EAAS)

روش هوادهی گسترده، فرایند بهینه شده لجن فعال متعارف کاربردی در تصفیه خانه های بزرگ می باشد که در آن به واسطه تأمین اکسیژن کافی محلول توسط هوادهی عمقی، امکان فرایند بیولوژیکی توسط باکتریها فراهم شده و در نتیجه مواد آلی قابل تجزیه بصورت زیستی، از فاضلاب حذف می گردند. در این روش هوای فشرده تولیدی توسط بلوئر و نازل‌های موجود در مخزن، درون فاضلاب حل شده و علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز، موجب اختلاط سیستم و در نتیجه در دسترس قرار گرفتن مواد مغذی برای باکتریهای معلق می‌گردد.

در این روش فاضلاب خام ورودی پس از عبور از آشغالگیر و جداسازی ذرات جامد درشت(در صورت نیاز) وارد مخزن همگن سازی می‌گردند. وظیفه مخزن فوق جلوگیری و از بین بردن شوک‌های کمی و کیفی فاضلاب ورودی به سیستم می‌باشد.

پس از این مرحله فاضلاب به صورت یکنواخت وارد حوضچه هوادهی شده و به مدت 18 تا 24 ساعت هوادهی می‌گردد. سپس مخلوط فاضلاب به همراه توده باکتریایی تولید شده به مخزن ته نشینی هدایت گردیده و در آن مواد معلق بصورت لجن از کف مخزن جدا می گردند. فاضلاب تصفیه شده و زلال حاصل از ته نشینی از طریق سر ریز به مخزن گندزدایی هدایت گردیده و توسط فرایند کلرزنی، ازن زنی یا تابش اشعه ماورابنفش گندزدایی می گردد.

جهت حفظ توده زنده باکتریایی و جلوگیری از شستشو و حذف این توده از محیط بیولوژیکی، مقداری از لجن ته نشین شده در زلال ساز توسط پمپ به مخزن هوادهی برگشت داده می شود و اضافه آن به مخزن هاضم لجن هدایت می گردد. لجن موجود در هاضم به واسطه زمان ماند طولانی دچار فرایند تجزیه و هضم شده و به ماده‌ای کاملا بی اثر و بی خطر برای محیط زیست تبدیل می‌شود، که حتی می‌توان از آن به عنوان کودی مناسب و بهداشتی جهت باغبانی و کشاورزی استفاده نمود.

پکیجهای هوادهی گسترده عمقی شرکت مهندسی فرایند و انرژی فران جهت تصفیه فاضلاب‌‌های بهداشتی(و در موارد خاص صنعتی) با ظرفیت 10 تا 600 متر مکعب در روز طراحی و ساخته می شوند و عملکرد آنها از لحاظ شیمیایی و مکانیکی گارانتی می‌گردد.


بیو راکتور غشایی(MBR)

بيو راكتور غشايي(MBR) نسل جدید پکیج های تصفیه فاضلاب می باشد که از يك راكتور بيولوژيكي با توده بیولوژیکی معلق و ممبران هاي ميكروفيلتراسيون جهت جداسازي مواد جامد و زلال سازی پساب تصفیه شده، تشكيل شده که كاربرد در صنعت تصفيه فاضلاب هر روز رو به گسترش است.

پکیج بيوراكتور غشايي، حاصل ترکیب فرایند تصفيه بيولوژيكي و فيلتراسيون غشايي است. در اين فرایند فيلتراسيون غشايي، جايگزين فرآيندهاي ته نشيني، فيلترشني و گندزدايي به كار گرفته شده در روشهاي مرسوم لجن فعال گرديده است. اين سيستمها به طور گسترده مورد آزمايش قرار گرفته اند و در حذف آلاينده هاي آلي و معدني كاملا موثر بوده اند. عمده كاربردهاي آن شامل استفاده مجدد از پساب تصفيه شده(بازچرخانی آب) در ساختمانهاي بزرگ، تصفيه فاضلاب خانگي در جوامع كوچك، تصفيه فاضلاب صنعتي و تصفيه شيرابه مي باشد.

مزایای استفاده از این فرایند در پکیج های تصفیه فاضلاب را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

-         افزایش قابل توجه کیفیت پساب تصفیه شده از نظر ,BOD COD و TSS

-         فضاي اشغالي بسيار كمتر نسبت به ساير فرايندهای مشابه

-         لجن مازاد كمتر نسبت به ساير فرآيندهاي مرسوم و عدم توليد بو

-         بارگذاري بيشتر نسبت به راكتورهاي مرسوم

-         قابليت بهره برداري در غلظتهاي بالاتر MLSS نسبت به ساير راكتورها

به دليل قابليت بالاي اين سيستم در تصفيه فاضلاب و كيفيت بسيار بالاي پساب خروجي و وجود امکان بازچرخانی آب، در موارد بسياري از اين فرایند استفاده مي شود. از جمله:

-         تصفيه فاضلا ب هاي شهري و بهداشتي

-         تصفيه فاضلاب هاي صنعتي از قبيل فاضلاب هاي حاوي فلزات سنگين و مواد سمي

-        جداسازي  و بازيافت مواد با ارزش از قبيل فلزات گرانبها از فاضلاب برخي واحدهاي توليدي ويژه

-        تصفيه فاضلاب هاي نفتي، پالايشگاهي و پتروشيمي

-        تصفيه فاضلاب هاي آبكاري و فاضلاب هاي حاوي رنگ

-        تصفيه فاضلاب كارخانه هاي فولاد و ذوب آهن

-         بازيابي و استفاده مجدد از پساب در كشاورزي و صنعت و حتي قابليت توليد آب با كيفيتي در حد شرب 


بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

پکیج های SBR شرکت فران نیز براساس فرایند لجن فعال طراحی و ساخته می شوند. در این پکیج ها مخزن هوادهی، ته نشینی و لجن خروجی جهت کاهش سطح مورد نیاز نصب پکیج، ترکیب می شوند. شرکت فران توانایی طراحی و ساخت این نوع پکیج ها را به صورت تمام اتوماتیک و با احجام بسیار کوچک برای اجتماعات کوچک مانند سکوهای نفتی و گازی و مجتمع های صنعتی دارد.


بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

راکتور بستر متحرک با هدف افزایش کارایی فرایند هوادهی ابداع گردیده است. در این روش با استفاده از پرکنهای(Packing) ویژه سطح هوادهی به شدت افزایش مییابد. سیستم هوادهی عمقی به کمک توزیع کنندههای هوا موجب چرخش و حرکت پرکنها و ایجاد آشفتگی در مخزن هوادهی میشود. وجود آشفتگی در مخزن هوادهی راندمان هوادهی و مقاومت در برابر شوکهای آلی و هیدرولیکی را افزایش میدهد. این روش نیز به دلیل تغییرات اندک نسبت به سیستم هوادهی جهت افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه فاضلاب موجود کاربرد دارد.

پکیج‌های تصفیه فاضلاب شرکت مهندسی فران با استفاده از راکتور بستر متحرک دارای مزایای زیر میباشد:

·         افزایش راندمان هوادهی و در نتیجه آن کاهش هزینههای عملیاتی

·        کاهش حجم سیستم تصفیه فاضلاب

·        امکان افزایش ظرفیت سیستم تصفیه و کاهش استفاده از مواد اولیه، در نتیجه آن کاهش سرمایه گذاری اولیه

·        افزایش راندمان حذف نیتروژن بدون افزایش زمان ماند هیدرولیکی

 

تصفیه پساب های صنعتی

امروزه توجه روز افزونی از سوی نهادهای اجتماعی و سازمان محیط زیست نسبت به پساب های تولید شده به عنوان آلاینده های محیط زیست در صنایع مختلف می شود.

تصفیه پسابهای صنعتی یکی از زمینه های اصلی و مزیتهای رقابتی شرکت فران در تصفیه پسابهای صنعتی می باشد. طرح های پیشنهادی فران متناسب با محدودیت ها و استاندارهای وضع شده از طرف سازمان محیط زیست و با هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری بهینه می باشد. طرح های این شرکت دربرگیرنده طیف وسیعی از پساب های مختلف در صنایع مختلف نظیر صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاه ها، صنایع غذایی، معادن، کشتارگاه ها، صنایع چرم، کارخانه صنایع فلزی، آبکاری و ... می باشد.

جداسازی روغن

مقادیری از روغن معمولاً در پساب های تولیدی صنایع مختلف وجود دارد. شرکت فران خدمات طراحی و ساخت فرایندهای متداول جداسازی روغن را متناسب با میزان روغن موجود در پساب و با ترکیب با دیگر فرایندهای تصفیه و جداسازی ارائه می نماید.

جدا کننده API

در این فرایند اساس جداسازی بر مبنای شتاب جاذبه بوده و ساده ترین و کم هزینه ترین نوع جداساز برای جداسازی روغن قبل از خروجی پساب می باشند. مخزن نگهداری با زمان ماند بالا ، فرصت لازم برای جداسازی آب و روغن را به وجود آورده و منجر به شناور سازی روغن می شود. 

جدا کننده CPI

جداکننده CPI با استفاده از صفحه های فرم دهی شده و استفاده از شتاب جاذبه این امکان را فراهم می کند که بازدهی بسیار بالایی در جداسازی روغن و آب حاصل شود. ساختار ساده این فرایند هزینه های ساخت و نگهداری را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. صفحات فرم دهی شده، به صورت مجموعه ای از صفحات پلاستیکی( تقویت شده به وسلیه ی رزین یا استیل ضد زنگ) با افزایش سطح جداسازی، زمان ماند پساب عبوری را کاهش می دهد.


تصفیه پسابهای بسیار آلوده

شرکت فران برای تصفیه پسابهای بسیار آلوده صنایع از فرایندهای ویژه یا ترکیب دو یا چند روش متناسب با نوع و میزان آلودگی موجود در پساب و با بهره گیری از آخرین فناوریهای روز دنیا، راه حل های خود را ارائه می نماید.

فرایندهای مختلف اکسیداسیون پیشرفته یکی از این روشهاست.

اکسیداسیون پیشرفته

فرایند اکسیداسیون پیشرفته(AOP) یکی از فرایندهای موثر تصفیه پسابهای بسیار آلوده صنعتی و سمی است. تحقیقات بسیار گستردهای در توسعه این فرایند در دهه اخیر درکشورهای پیشرفته صنعتی صورت گرفته است که ممکن است حتی فرایندهای مرسوم تصفیه پساب را در آینده به چالش بکشد. اگرچه روشهای متداول تصفیه بیولوژیکی توانایی تصفیه طیف وسیعی از آلاینده های موجود در پساب های مختلف را دارا هستند ولی در مورد برخی از ترکیبات آلاینده، تصفیه بیولوژیکی کارایی ندارد.

فرایندهای مرسوم در تصفیه پسابهای صنعتی در حذف و تجزیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی آلی ناتوان بوده و این ترکیبات شیمیایی به دلیل سمیت بالا، اجتماع باکتریایی را از بین برده و در نتیجه فرایند بیولوژیکی تصفیه پساب را یا متوقف نموده و یا کارایی آنرا کاهش می دهند.

 

آبشار بسپار فرااندیش