دیفیوزر هوادهی تصفیه فاضلاب
به منظور انتقال هوا به فاضلاب و ترکیب شدن با آن، دو روش اصلی وجود دارد که شامل استفاده از پخش کننده های هوای مستغرق یا دیفیوزر هوادهی می باشد و دیگری اختلاط مکانیکی به منظور کمک به اکسیژن رسانی به فاضلاب می باشد. که در حال حاضر، دیفیوزرهای عمقی، کاربرد بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارند.
دیفیوزر هوادهی یا دیفیوزر ممبرانی یک ابزار مرسوم به منظور هوارسانی به تصفیه فاضلاب بهداشتی و تصفیه فاضلاب صنعتی است و در شکل های مختلف دیسکی، تیوبی و پلیتی وجود دارد. باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب نیاز به اکسیژن دارند تا بتوانند آلودگی فاضلاب را تجزیه کنند. همچنین دیفیوزر در دو نوع ممبرانی و سرامیکی موجود می باشد که به دو بخش دیفیوزر هوادهی حباب ریز و حباب درشت تقسیم می شود.

دیفیوزر دیسکی حباب ریز، پر کاربردترین نوع دیفیوزر می باشد. دیفیوزر حباب ریز مقادیر زیادی حباب های کوچک تولید می کند که به آرامی از کف تانک هوادهی تصفیه خانه فاضلاب بالا می آیند و انتقال اکسیژن به آب را به صورت اساسی و مؤثر انجام می دهند.
دلیل کاربرد زیاد دیفیوزر دیسکی شامل مواردی مانند هوادهی مناسب، مقاومت بالا در برابر گرفتگی و نصب آسان آن می باشد و مورد دیگر اسـتفاده از ممبران هایی با جنس EPDM و PTEEمی باشد که علاوه بر سبک بودن، مقاومت دیفیوزرهای دیسکی را در برابر خوردگی
بیولوژیکی و شیمیایی بالا یرده است و نسبت به دیفیوزرهای قدیمی سرامیکی، نصب آسان تر و قیمت ارزان تری دارد.

اکسیژن مخلوط شده با مواد غذایی (لجن) به باکتری ها اجازه می دهد که آنزیمی تولید کنند که به شکسته شدن پسماند موجود در فاضلاب کمک می کند و در مرحله بعد نشست می کنند و یا این که به وسیله یک غشاء جداسازی می شوند.
اندازه حباب دیفیوزر هوادهی

موضوع اندازه حباب های تولیدی در تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی و تصفیه لجن مهم می باشد، چرا که 05تا 05درصد انرژی مصرف شده در تصفیه خانه فاضلاب، صرف هوادهی می شود. افزایش بازدهی انتقال اکسیژن باعث کاهش انرژی برای رسیدن به مقدار مشخصی تصفیه می شود. دیفیوزرهای حباب ریز می توانند به عنوان ابزاری برای ایجاد محیط های هوازی (غلظت بالای اکسیژن) و محیط های با حداقل غلظت اکسیژن به کار روند و این مورد به تصفیه با هدف دقیق تر و با جزئیات بیشتر کمک می کند.
حباب های ریز معمولاً به این منظور به کار می روند که سطح تماس اکسیژن و فاضلاب را افزایش دهد و هرچه اندازه حباب ها افزایش پیدا کند، قدرت اختلاط و میکس افزایش پیدا می کند.

همچنین به میزانی که حباب های خروجی از دیفیوزر ریز تر باشد، سطح خرجی حباب ها افزایش پیدا می کند و اکسیژن رسانی بیشتر و با سرعت بالاتری صورت می پذیرد.
به همین منظور معمولاً از دیفیوزر حباب درشت برای ایجاد تلاطم و هم زدن استفاده می شود که جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و لجن در کف مخازن به کار می رود. کاربرد آنها در حوضچه های متعادل ساز می باشد و به منظور تعلیق رسوبات و لجن های غلیظ استفاده می شود.
دیفیوزرهای حباب درشت معمولاً از دو جنس مختلف پی وی سی و پلی پروپیلن تولید می شوند و در اشکال بشقابی ساده و سوپاپی در بازار موجود می باشند