شیوه های متداول کاربردهای غشا در تصفیه فاضلاب

پس از گذشت سال ها، توجه به بهداشت و سلامت عمومی و نیز حفاظت از محیط زیست عامل مهمی در پیشرفت های به دست آمده در فناوری تصفیه فاضلاب بوده است.

 

همان طور که جمعیت افزایش می یابد، جوامع انسانی فشار بیشتری را بر سیستم های طبیعی وارد می کنند. امروزه، توجه و هزینه های تحقیقاتی به سمت توسعه فرآیندهای تصفیه فاضلاب معطوف گردیده، به نحوی که امکان حذف گسترده آلاینده ها فراهم شود و شرایط به گونه ای پیشرفت کند که امکان تولید آبی با کیفیت بالا ولی مقرون به صرفه و قابل اطمینان فراهم گردد.

در سال ،1970 سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده تأسیس و به دنبال آن در سال 1972 قانون آب پاک تصویب گردید. هدف اولیه از قانون آب پاک و اصلاحیه های بعدی آن عبارت بود از بهبود وضعیت آب ها در ایالات متحده به نحوی که در تماس با انسان بی خطر بوده و قادر به حفاظت از جمعیت متنوع آبزیان باشد.
به عنوان بخشی از پیش نیازهای قانون آب پاک، سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، پیش از هر چیز ملزم گردید قوانینی در خصوص تخلیه فاضلاب ها از منابع با کانون یا نقطه ای (شهری و صنعتی) به منابع سطحی تنظیم کند.
در ایالات متحده هر تخلیه کننده ملزم به داشتن یک مجوز تخلیه آلاینده ملی است که تعیین می کند یک کاربر چه چیزی را و به چه مقدار می تواند به یک حوزه آبی تخلیه کند.
خط سیر زمانی و تاریخچه کاربرد غشا در تصفیه فاضلاب در ایالات متحده در جدول زیر نشان داده شده است. لازم به ذکر است که پیش از آنکه روش های نوین تصفیه فاضلاب و کاربرد غشا در تصفیه فاضللاب متداول شوند، غشاها به منظور تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
مقررات سخت گیرانه زیست محیطی به همراه پیشرفت های حاصل شده در فناوری تولید غشا، کاربرد غشا در تصفیه فاضلاب را قابل توجه تر، اقتصادی تر و در دامنه وسیع تری عملی تر کرده است.
با توجه به الزام “روند کاهشی” آلاینده های آب ها در مجوزهای صادره و با عنایت به افزایش روزافزون مصرف آب در جوامع، بسیاری از متصدیان امر مجبور به کاهش غلظت مجاز آلاینده ها در تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی شده اند.
برای مثال، در صورتی که جمعیت یک شهر دو برابر شود، برای ثابت نگاه داشتن حداکثر بار روزانه آلاینده های دفعی به یک حوزه آبی، باید میزان مجاز آلاینده ها را به نصف کاهش داد. این امر برای جوامع رو به رشدی که به دنبال برآوردن معیارهای سختگیرانه و رو به افزایش پساب خروجی هستند به عنوان یک معضل واقعی مطرح است. علاوه بر این، رعایت حدود سختگیرانه تر آلاینده های متداول و غیر متداول، نگرانی روزافزونی را در خصوص آلاینده های نوظهور و پیش نیازهای تصفیه فاضلاب بهداشتی جدید در حیطه قانون گذاری ایجاب کرده است.
مثال هایی از آلاینده های متداول ،: BODکل جامدات معلق، نیتروژن، فسفر و عوامل بیماری‌زا.
مثال هایی از آلاینده های غیر متداول: نمک ها، فلزات و مواد آلی مقاوم،
مثال هایی از آلاینده های نوظهور: داروها، فرآورده های پاک کننده خانگی و ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز.

تصفیه کارآمد فاضلاب قادر است بار ورودی آلاینده ها به پساب های خروجی و دیگر مسیرهای آبی را کاهش دهد ولی با این وجود، انجام این تصفیه تنها یک جزء از برنامه جامع مدیریت آب محسوب می شود. جزء دیگر حیاتی در هر برنامه موفق، استفاده مجدد از فاضلاب است و کاربرد غشا در تصفیه فاضلاب صنعتی و تصفیه فاضلاب بیمارستانی با آهنگی سریع در حال تغییر این صنعت هستند.