انتخاب فرآیند تصفیه فاضلاب
انتخاب فرآیند تصفیه فاضلاب شامل ارزیابی کامل عوامل مختلفی است که باید در طول ارزیابی واحدهای فرآیندی و عملیاتی و روش های دیگر در نظر گرفته شوند تا اهداف کنونی و آتی تصفیه فاضلاب برآورده شود .
هدف تحلیل فرآیند، انتخاب مناسب ترین واحدهای عملیاتی و فرآیندی و معیارهای بهره برداری بهینه است .
عوامل مهم در انتخاب فرآیند تصفیه فاضلاب مهمترین عواملی که باید در تحلیل و انتخاب فرآیندهای تصفیه فاضلاب ارزیابی شوند در ادامه آورده شده است .
هر عامل در جای خود اهمیت دارد، ولی بعضی عوامل به توجه و دقت بیشتری نیاز دارند. در صورتی که قابلیت کاربرد فرآیند برای موقعیتی معین، مبهم و نامشخص باشد، باید مطالعات آزمایشگاهی صورت گیرد تا قابلیت کاربرد فرآیند تعیین شود.

 

قابلیت کاربرد فرآیند
قابلیت کاربرد فرآیند بر اساس تجارب پیشین، داده های تصفیه خانه ها در مقیاس کامل، داده های منتشر شده و مطالعات آزمایشگاهی ارزیابی می شود. در صورت مواجهه با شرایط جدید یا غیرمتعارف، مطالعات آژمایشگاهی ضروری است .
محدوده جریان کاربردی فرآیند باید بر محدوده دبی های پیش بینی شده تطبیق داده شود. مث لاا لاگون و برکه تثبیت
فاضلاب برای دبی های بسیار زیاد در مناطق پر جمعیت مناسب نیستند .
تغییرات جریان کاربردی
بیشتر واحدهای عملیاتی و فرآیندی باید به گونه ای طراحی شوند که در دامنه وسیعی از دبی ها کارایی داشته باشند . اغلب فرآیندها بهترین فعالیت را در دبی نسبتاا ثابت دارند. اگر تغییرات دبی خیلی زیاد باشد،
احتمالاا یکنواخت سازی جریان ضروری است .

ویژگی های فاضلاب ورودی
ویژگی های جریان ورودی فاضلاب شهری در انواع فرآیندهای مورد استفاده، )مث لاا فرآیند تصفیه شیمیایی یا بیولوژیکی( نیازهای بهره برداری خاصی را می طلبد .

برای دانلود کامل مقاله روی دانلود کلیک کنید:

دانلود